Magus : Fegyverek és Vértek |
Fegyverek és Vértek
Varju Gergely (The Elf 2005.02.21. 18:38
Ezt a kiegészítőt aki nem ismeri, az most megismeri! Kötelező kalandmestereknek! Nagyon elterjedt és egy alapmű!
Webstyle produced NavBar
hitetlenhomepage
Fegyverek és Vértek
Egyetlen Kalandmester sem kerülheti el azt a meglehetősen nehezen
kezelhető helyzetet, mikor a játékban először jelennek meg a különleges anyagú,
netán mágikus tulajdonságokkal bíró fegyverek, vértek. Nem sokat tehet, hiszen a
népszerű kiegészítők és kalandmodulok között is nem egy olyan akad, ami a
kelleténél bőkezűbben bánik az efféle értékekkel. Az alapkönyv mintakalandja
során például két mágikus tulajdonságokkal bíró fegyver is beszerezhető. Az
pedig felettébb valószínűtlen, hogy a rutinos kalandozók lemondanának a mágikus
fegyver jelentette előnyökről. Miért is tennék, hiszen e tárgyak többnyire
előnyöket jelentenek, minden hátrány nélkül. Vagy mégsem?
Természetesen a mágikus fegyverek mellett, az
egyéb különleges fegyverek is hasonló gondokat jelentenek. Az abbitacélból
készült tárgyak játékba kerülését pedig felettébb nehéz volna megakadályozni,
hiszen több játszható kaszt eleve ilyen fegyverrel indul. Hasonlóan nehéz a
Törpe kalandozók Lunír fegyvereihez korlátozásokat rendelni. Ráadásul könnyen
belátható, hogy egy nép által szélesebb körben használt tárgyakhoz botorság
volna végzetes hátrányokat rendelni.
Az egyetlen, amit tehetünk, hogy egy kicsit
részletesebben is foglalkozunk az ilyen különleges fegyverekkel, és vértekkel.
Így ugyanis könnyen eljuthatunk oda, hogy ezek valós hátrányait is felismerjük.
Ezek a hátrányok pedig nem teszik érthetetlenné számunkra, hogy egy-egy nép
miért is használja olyan széles körben az adott anyagot, fegyver- vagy
páncéltípust, kovácsolási módszert.
Mikor egy abbitacél sodronying beszerzésén fáradozik, természetesnek
tűnik számára, hogy a sodronying előnyös tulajdonságai kizárólag ritka és
nehezen hozzáférhető anyagának köszönhető. Hajlamos megfeledkezni róla, hogy míg
egy átlagos sodronying többnyire a kovácsműhely már önállóan dolgozó segédeinek,
s a fiatal mestereknek munkáját dicséri, addig az értékesebb fémekből készült, a
műhely hírnevét öregbíteni hivatott remekművek szinte biztosan a műhely
legnagyobb tudású mesterének keze alatt készülnek, többnyire
rendelésre.
A szerényebb tudású mesterek műhelyeiben pedig biztosan nem készülnek
különleges anyagú vértek, fegyverek. Az igazi mesterek által, különleges
anyagokból készített egyedi mesterművek és az átlagos műhelyek segédei által
készített egyszerű vértek, fegyverek közötti különbség, pedig bőven indokolja a
játéktechnikai előnyöket.
Azt azonban senkinek sem szabad elfeledni, hogy a karbantartást nem
igénylő fegyvereket bizony sem Yneven, sem Földünkön nem fedezték még fel. A nem
megfelelően karbantartott fegyver pedig komoly hátrányokkal rendelkezik. Ahhoz
pedig, hogy egy igazán különleges fegyver különleges is maradhasson, a fegyver
karbantartásának is hasonlóan különlegesnek kell lennie. Nos ez az, amit a
legtöbb kalandozó nem tud, vagy nem akar nyújtani a fegyverének. Legfeljebb a
következő kaland előtt vesz egy újat.
Magyarán szólva a különleges fegyverre áhítozó karakternek nem sok
választása marad. Vagy maga tanul bele a kovácsmesterségbe, ami bizony rengeteg
időbe kerül, vagy rendszeresen igénybe veszi egy megfelelően képzett
kovácsmester szolgáltatásait. Ez pedig megint időbe és pénzbe kerül. A törpe,
aki nem hagyja el hazáját szinte észre sem veszi, hogy a Lunír fegyverek
karbantartására képes kovácsok milyen ritkák. Egy kalandozó esetén azonban
kicsit más a helyzet.
A karbantartást, javítást jóval nehezebbé teszi, hogy az igazán nagy
tudású kovácsok nem szívesen javítanak olyan fegyvert, amit más készített. Így a
javítások és a karbantartás ára könnyen csillagászati magasságokba emelkedhet.
Könnyen elképzelhető olyan eset, hogy a teljesen más technikákat alkalmazó
kovácsok egyáltalán nem képesek az egymás által készített fegyverek javítására,
karbantartására. Ilyenkor a pénz nem segít, fel kell keresni a fegyver eredeti
készítőjét. Ehhez természetesen tudni kell, hogy ki készítette a fegyvert. Az
illetőnek még élnie kell, szóba kell állnia a karakterekkel, s mondanom sem
kell, hogy mindezek után szembe kell nézni azzal a ténnyel is, hogy a
kovácsmester diktálja az árat, a kalandozó meg vagy kifizeti, vagy lemondhat a
különleges fegyveréből adódó előnyökről.
A mágikus fegyver és vért mindezek mellett természetéből fakadóan egy
komoly hátránnyal rendelkezik. Függetlenül attól, hogy mágikus tulajdonságait
minek is köszönheti szerkezete manát fókuszál. A mágikus anyagokra és a
varázsfegyverekre egyaránt jellemző, hogy a mágikus tulajdonságaik megtartásához
szükséges mágikus energiákat a manahálóból fedezik. Ez a törpéket persze nem
zavarja, a kalandozó csapat varázstudóit azonban annál inkább, hiszen ők szintén
a manahálótól függenek.
Egy a manahálót folyamatosan megcsapoló varázstárgy pedig minden
leplezéstől függetlenül érzékelhető marad a varázshasználók számára. Magyarán
szólva a mágikus tulajdonságokkal bíró fegyver könnyen elárulja használóját.
Mindezek mellett a mágikus tárgyakra vonatkozó szokásos megkötések is érvényesek
ilyen esetben, magyarán szólva az ilyen fegyverek nem tehetőek sem
láthatatlanná, sem légiessé a természetes anyagok mágiájának
segítségével.
Talán akad olyan, aki felteszi a kérdést, hogy a fegyverkészítés
csúcsának tartott Slan kardok miért nem készülnek mágikus anyagokból? A kérdés
jogos, hiszen a kardművészeket nem zavarná, hogy fegyverük a manaháló
energiáiból táplálkozik, és a Slan kard kikovácsolására képes kovácsok tudása is
megfelelő az ilyen különleges anyagok megmunkálásához. Nos ennek számtalan oka
van. Az egyik legfontosabb ok, hogy minden mágikus, vagy mágikus anyagú
fegyvernek saját aurája van. Ez a fegyverre jellemző saját, meglehetősen erős
mágikus aura pedig nem tehető a Slan aurájának részévé, így ilyen fegyverrel Chi
harc, néhány kivételes esettől eltekintve, nem folytatható.
A fent említett különleges esetnek tekinthető a személyes aurához
igazított egyedi mágikus fegyverek esete, ám az ilyen fegyverek ára meglehetősen
borsos, és Ynev szerte alig 1-2 tucatnyi olyan varázstudó akad, aki képes az
ilyen fegyverek megalkotására. Az ilyen fegyverek megalkotására természetesen
különleges szabályok vonatkoznak. Ha egy kalandozó mégis efféle fegyverre
áhítozna, akkor fel kell készülnie arra, hogy a megrendelt és kifizetett fegyver
elkészültéig legalább 3-4 évet kell várakoznia. Természetesen az ilyen fegyverek
készítése számos varázseszköz és különleges anyag használatát is igényli, ezeket
pedig a karakternek többnyire magának kell beszereznie.
Ismét egy elsősorban a fegyverekre jellemző probléma, hogy a különleges
fémekből készült fegyverek súlya igencsak eltér a közönséges acélból készült
fegyverekétől. Magyarán szólva a hagyományos és a különleges anyagú fegyver
kezelése gyakran eltérő technikákat igényel. Egy 7 kilós pallos súlya
akadályozza a mozgást, ám ugyanez a súly komoly tekintélyt is ad a fegyvernek,
hiszen az elindított csapást igen nehéz megállítani. Egy alig 3 és fél, 4
kilónyi abbitacél pallos esetében ugyanez jóval kevésbé mondható el. A fegyver
súlya, a súlyelosztás, a hárításkor tapasztalt erőviszonyok tehát megváltoztak.
Magyarán szólva a hagyományos és a különleges
anyagú fegyverek használata (anyagonként) különböző képzettséget igényelhet a KM
döntése szerint. (Újabb ok az abbitacél Slan kard ellen. Itt ugyanis a tradíciók
szerinti súly és súlyelosztás is szükséges a Chi harchoz) Akinek ez még nem
volna elég, annak nem árt felhívnom a figyelmét a tényre, hogy vannak olyan
fegyverek, amiket egyszerűen értelmetlen volna különleges fémekből készíteni.
Hiszen egy könnyebb anyag nem jelent igazán jó megoldást azoknál a fegyvereknél,
ahol elsősorban a nagy súly a lényeg. Magyarán szólva a KM döntésén múlik, hogy
a fegyver különleges anyagú változata milyen előnyökkel és hátrányokkal
rendelkezik. Ahol azonban nem kifizetődő a különleges anyagú fegyver használata
ott komoly gondot okozhat az is, hogy az elkészített fegyver használatát a
karakter nem tudja kitől megtanulni. Ebben az esetben ismét csak a különleges
teljesen személyre szabott fegyver jelenti a megoldást. Ezt pedig a Slan kard
kapcsán már ismerjük.
A fegyverek karbantartásához szükséges ismereteket a hagyományos
anyagokból készült fegyverek esetén az adott fegyverre vonatkozó
fegyverhasználat képzettség tartalmazza. Mivel a különleges anyagú fegyverek,
pusztán a jelentősen eltérő súlyuk, rugalmasságuk miatt külön fegyverhasználat
képzettséget igényelhetnek, ezért a különleges anyagú fegyverre vonatkozó
képzettség szintén tartalmazza a karbantartáshoz szükséges
ismereteket.
A szokásostól eltérő kialakítású fegyverek esetén
a fegyver rendszeres karbantartása a fegyver készítőjétől tanulható, a szakma
képzettségnél leírtak szerint. Az alapfok ebben az esetben csak a rendszeres
karbantartásra, míg a mesterfok a kisebb-nagyobb javításokra is elegendő. A nem
megfelelően karbantartott fegyver STP értéke, a használat során szerzett
esetleges sérüléseken felül, hetente 1-gyel csökken.
Amennyiben a mesélő a harcban nem számol a tárgyak
esetleges sérüléseivel annyiban, a harcban használt minden fegyver és vért a
harc végén 1-5 STP-t veszít, a bőr- és posztóvértek és a különösen sérülékeny
fegyverek kétszeres sebzést szenvednek el, míg a normális körülmények között
„törhetetlen” tárgyak a sebzés felét-negyedét szenvedik csak el. A sérült
tárgyak módosítóit az alábbi szabályok tartalmazzák.
- A bőr és posztóvértek SFÉ értéke minden 10
elvesztett STP után 1 ponttal csökken.
- A fémvértek SFÉ értéke minden 8 elvesztett STP
után 1 ponttal csökken.
- Ha egy szúró/vágó fegyver elveszti STP értékének
10%-át kicsorbul, sebzése a ¾-e lesz a szokásosnak.
- Ha egy szúró/vágó fegyver (szálfegyver, íj,
számszeríj) elveszti STP értékének 25%-át, akkor TÉ étéke 5-tel csökken, sebzése
pedig a szokásos érték felére csökken.
- Ha egy fegyver elveszti STP értékének 50%-át,
akkor harcban gyakorlatilag használhatatlanná válik. A fegyver sérülései miatt a
forgatásánál a szokásos technikák nem alkalmazhatók, csak a fegyver ép részeivel
lehet úgy-ahogy csapkodni. Innen a fegyver forgatása a Kocsmai verekedés
képzettség hatálya alá tartozik, a fegyver minden harcértéke 10-zel csökken,
sebzése pedig a szokásos érték ¼-e.
- A jel- vagy rúnamágikus úton készült tárgyaknál a
varázsjel minden elvesztett STP után 5% összeadódó eséllyel megtörik. Ha a tárgy
STP értékének 50%-át elveszti, a jel mindenképpen megtörik.
A fegyverek készítésénél a kovács tudása a legfontosabb. E tudást igen
nehéz volna egyetlen képzettségben meghatározni. Éppen ezért a szabályok több
képzettség mellett a fajt és a kasztot is figyelembe veszik. A végeredmény egy
százalékban mért mesterségbeli tudás. Ennek értéke nem ritkán meghaladja a
100%-ot, ami egy körülbelül egy városi fegyverkovács felel meg. A kovács
képzettségének meghatározására szolgáló táblázat a páncélkovácsok esetében
pusztán a vonatkozó képzettségek nevében tér el.
A karakter a képzettségei, kasztja és faja alapján kiválasztja a számára
legmegfelelőbb alapértéket, és ehhez adja hozzá az egyéb képzettségek és
képességek alapján járó módosítókat. A mesterfokot meghaladó képzettségek esetén
pluszban elköltött képzettségpontok összeadhatóak és a karakter számára
legmegfelelőbb képzettség/tehetség szerint felhasználhatóak. A különleges
tehetség esetén (10, illetve 15 KP), ha a karakter még nem költött rá KP-t,
akkor a tehetséges tanonc módosítóit használhatja. Ez a módosító jár még annak,
akinek a KM előtörténetből megítéli a szokásosnál nagyobb tehetséget. Ennél
nagyobb tehetség előtörténetből (a karakterformálás használata nélkül, vagy azon
felül) nem adható.
Kovácsok |
Képesség |
Alap |
Módosító |
Képesség |
Alap |
Módosító |
Kovács, Af |
25% |
— |
Kovács, Mf |
45% |
— |
Fegyverkovács, Af |
50% |
— |
Fegyverkovács, Mf |
90% |
+30% |
Fegyverkovács +KP |
— |
+3%/KP |
Törpe |
30% |
+15% |
Elf (nem művész) |
15% |
+4% |
Elf (művész) |
— |
+45% |
Művészet, Af |
30% |
+10% |
Művészet, Mf |
75% |
+45% |
Művész +KP |
— |
+4%/KP |
Tehetséges tanonc |
15% |
+3% |
Tehetség |
80% |
+40% |
Gilron pap |
100% |
+40% |
Varázskovács |
100% |
+40% |
+KP
(tehetség, pap, varázskovács) |
— |
+6%/KP |
A különleges fémek megmunkálásához nem kis tudás szükséges, ám a
különleges anyagú fegyverek számos előnnyel rendelkezhetnek. Mivel a különleges
anyagoknak számtalan felhasználása létezik, ezért ezek a megfelelő célú
felhasználás esetén, bonuszt adnak az adott tárgy minőségére. (Ez a bonusz %
hozzáadódik a kovács saját értékéhez.) A nem megfelelő felhasználás pedig
büntetést jelent. A megfelelő felhasználás csak akkor lehetséges, ha a kovács
képzettsége eléri az adott fémre jellemző küszöbértéket. Ha a kovács százalékos
tudása a küszöbérték ¾-ét éri el, akkor a karakter még képes a fém
megmunkálására, ám a fém különleges képességei ebben az esetben nem
érvényesülnek, és a kovács százalékos tudását a KM büntetéssel sújthatja. E
büntetés azonban sohasem haladhatja meg az adott fémre jellemző maximális
büntetés értéket. A módosító pontos meghatározása a KM feladata. A táblázat csak
a maximális bonusz és büntetés értékeket tartalmazza.
Fémek |
Fém |
Küszöb* |
+ |
– |
Fém |
Küszöb* |
+ |
– |
Réz*** |
60 |
— |
75 |
Bronz*** |
50 |
— |
40 |
Vas*** |
40 |
— |
25 |
Acél |
35 |
10 |
20 |
Ezüst*** |
60 |
5 |
75 |
Abbit |
50 |
5 |
40 |
Kék acél |
| | |