Magus : Kegyek és Juttatások |
Kegyek és Juttatások
Ismeretlen 2005.03.06. 20:34
Gondolom sokszor kerültök bajba ti kalandmesterek, hogy egy jó kaland végén hogy osszatok tp-t aranyat és fegyvert. Na ez nektek való!
Webstyle produced NavBar
hitetlenhomepage
Kegyek és Juttatások
Ynevi kalandozásaik során a játékosok hajlamosak
jutalmukat általában pénzben, és mágiában elvárni, hiszen pont ez az, amivel
Tp-t lehet szerezni. És, hogy hogyan? Még több szörny legyõzésével, ami
természetesen még több mágiát és pénzt jelent, amit késõbb megint csak
öldöklésre lehet fordítani - és így tovább a végtelenségig (vagy a JK haláláig
;->). Ennek ellenére a kreatív KM egy jól
megtervezett játék során számtalan más módon is jutalmazhatja játékosait, mint
mithrillhegyekkel és legyõzhetetlenné tevõ fegyverekkel. Az elõkelõ szociális
státusz, földbirtok, javadalom, zsíros üzlet, nemesi cím, egyéni kiváltság
bérmelyik karakter számára hasznos ajándék. Ráadásul az ilyesmi elmélyíti a
játékot, gazdagítja annak világát, sõt alkalom adtán akár izgalmas politikai
csatározásokhoz és kalandokhoz vezethet. Azonfelül az ilyen jutalmaknak
köszönhetõen a kalandozók sokkal körültekintõbben viszonyulnak majd az NJK-khoz
és több figyelmet fordítanak a valódi
szerepjátékra. A KM szintúgy kénytelen lesz még több gondot fordítani NJK-inak
kidolgozására. Érdemes megemlíteni, hogy bizonyos játékosok gyakran lenézik az
NJK-kat, gondolván, hogy pénzzel mindent el lehet intézni - pedig ez nem így
van. Egyes NJK-k igen csak negatívan viszonyulhatnak az olyan illetõkhöz, akik
minden problémát a "Hány aranyat kóstál?" kérdéssel kívánnak
megoldani...
Vegyük csak például azt a helyzetet, midõn a
csapat egy királyi hivatalban kilincsel bizonyos információkért. Míg õket
elõszobákban és folyosókon várakoztatják, idõtlen-idõkig ide-oda küldözgetik és
kénytelenek lakájok meg kishivatalnokok tucatjait lefizetni, addig mást (NJK)
nyílegyenesen, percnyi késlekedés nélkül irányítanak hajbókoló ajtónállók a
megfelelõ tisztségviselõkig. Ha a JK-k érdeklõdnek affelõl, hogy hogyan
lehetséges ez, akkor a következõ választ kapják: "Hja, hát az úrnak megfelelõ
kapcsolata van az udvarnál...", vagy "Az úr egy roppant befolyásos szervezet
tagja...". Bizony, az úr végigjárta a
hivatali ranglétrát, és bizonyos elõjogokkal (privilégiumokkal) bír. De ezekhez
akár a karakterek is hozzájuthatnak!
Másfelõl, a party hiába hajtott már végre egy
csomó jeles cselekedetet - ha a kutya sem ismeri õket, vagy nincs erre
kétségbevehetetlen bizonyítékuk, mit sem ér az egész ("Tehát Önök azt állítják,
hogy megfutamították a Sötét Déli Erdõ óriásait?" - kérdezett vissza szárazon az
ajtónálló. "Ez dícséretes - ám fájdalom, sohasem hallottam róluk. Ha kérhetem,
odakint várakozzanak tovább...!"). Vagy pedig éppen ellenkezõleg: egy
balszerencsés véletlen során rájuk ragadt gyávaság címkéje játékidõben mért
hónapokra, sõt, talán évekre hazavághatja a csapat pályafutását.
Látható, hogy a hagyományos elõnyök, juttatások
milyen hasznosak lehetnek a JK-k számára. A lehetõség, hogy fontos NJK-kal
találkozzanak, akik segítségükre lehetnek nem arannyal, nem mágiával és még csak
nem is egy hadsereggel - hanem befolyással és információval. Ez szinte
felbecsülhetetlen értékû lehet. Nagy hatalommal bíró NJK-k sok mindent
elérhetnek a karakterek érdekében. Sõt, hírnevüknek hála, maguk a JK-k is komoly
befolyásra tehetnek szert. Ez játéktechnikailag annyit tesz, hogy pozitív
módosítókat kaphatnak közösségi interakcióikra (nagyobb esély, hogy
szórabírjanak valakit vagy hogy valakitõl segítséget kapjanak, stb.). Minél
nagyobb a hatalmuk, annál nagyobb módosítókat, vagy annál fontosabb NJK-kal
szemben. Hiszen míg egy inas esetében nem okoz különösebb gondot, hogy kellõ
hatást gyakoroljunk rá, azonban egy herceg esetében ez már keményebb dió
lehet... A KM-nek a karakterek szociális státusza, címe, hivatala, hírneve,
ajándékozási és csúszópénz-adási hajlama, rokonsága és barátai függvényében kell
megállapítania a JK-k befolyásának mértékét - természetesen az adott szituáció
körülményeit figyelembe véve (hogyan viselkednek éppen a karakterek - hogyan szerepjátszanak).
Megfelelõ befolyással különféle szívességeket
lehet elnyerni. Ha a JK a kedvére tesz, az NJK azt szívességgel hálálhatja meg
(természetesen csak a saját lehetõségein belül: egy istállófiú általában nem tud kihallgatást eszközölni a
királynál, akármennyire is a JK-k befolyása alatt áll). A szívességeknek
rendkívül sok módja létezik: segítségével például ügyeinket a bürokratikus út
megkerülésével a lehetõ legrövidebb és leggyorsabb úton intézhetjük, vagy
közönséges esetben el nem érhetõ dolgokra tehetünk szert. Megbízatást, munkát
szerezhetünk, meghallgatást kérhetünk, információkhoz juthatunk, üzleti és
bírósági tárgyalásokat befolyásolhatunk, sokféle bajból kikecmereghetünk
általuk, elzárhatunk és megnyithatunk velük különféle utakat, segíthetnek minket
a nemesi udvarok és az intrika világában.
A szívességek természetéhez tartozik, hogy a
háttérben általában ott lebeg a viszontszívesség igérete. Azaz, ha egy
NJK szívességet tesz egy JK-nak, akkor az a legtöbb esetben elvárja, hogy
alkalom adtán ezt a JK hasonlóval viszonozza. Ez becsület kérdése - azon
karakterek, akik e hallgatólagos megállapodást felrúgják, igen hamar
elveszíthetik összes befolyásukat. Középkori legendák és történetek tucatjai
szólnak olyan hõsökrõl, akik minden körülmények között ragaszkodtak adott szavuk
betartásához, noha ezzel nyilvánvalóan csak bajt idéztek saját fejükre - és
tették mindezt azért, mert másképp tenni becstelenség lett volna. Nos,
mindenféle jellemû játékosok vonják le maguknak a megfelelõ tanulságot (Vajon,
ki mit tenne hasonló helyzetben?).
A késõbb következõ kegyek, juttatások
"kivánatosság" és érték szerint vannak sorba rendezve. Sorszámoztuk ugyan õket,
de javasoljuk, hogy a KM ne kockadobás alapján döntsön közöttük! Válassza azt,
amelyik az adott szituációban a legmegfelelõbb. Lehetõleg ne aszerint, hogy a
karakterek melyiket vennék szívesebben, hanem aminek késõbb a játék folyamán még
szerepe lehet. Példának okáért, egy barbárt nem túl szerencsés hivatali
beosztással jutalmazni, ám egy varázsló számára igen hasznos lehet egy felkérés
a Mágusok Testvéri Rendjébe. A kegyek némelyike ilyen, míg a másika olyan
kaszthoz illik igazán. Néhány kegy és juttatás nemfegyveres képzettséget is
tartalmaz. Ezeknél a KM-nek kell eldöntenie, hogy a JK-nak kell-e Kp-t áldoznia annak elsajátításához,
vagy egyszerûen megkapja.
Az Elsõ , Ötödik , és Tizenkettedik Táblázatban
felsoroltakat alacsony szintû karakterek számára ajánljuk, míg a Harmadik , a
Negyedik , a Második , vagy a Hetedik Táblázatban felsoroltak közepes szintû
karaktereknek valók. Magas szintû JK-k jutalmazására a Nyolcadik , a Kilencedik
, és a Hatodik Táblázatban felsoroltakat javaslom.
Az Elsõ Táblázatban összegyûjtött
Megtiszteltetéseket általában olyanok nyerik el, akik valamely dicsõ tettet
vittek végbe, esetleg hosszú idõn át megbízhatóan szolgáltak egy igaz ügyet,
személyt, vagy eszmét. Általánosságban ezek helyi jelentõségûek: ha a JK-k
messze utaznak a környéktõl, ahol az adott megtiszteltetést kivívták maguknak,
akkor annak nem sok hasznát veszik.
A Második Táblázatban közölt Rendkívüli
megtiszteltetések már szélesebb körben is ismertté tehetik a karakter nevét.
Ezek a jutalmak akár komolyabb pozitív módosítókat is jelenthetnek a szociális
interakciók terén (? :) ). A JK bizonyos beosztottak fölötti befolyást is
nyerhet.
A Harmadik, Hatodik és Ötödik Táblázatban
felsoroltak tipikusan olyanok, melyekkel egy uralkodó, nemes, város,
kereskedõfejedelem, szervezet, vagy céh jutalmazza az érdekében tevékenykedõket.
Ez nem okvetlenül csak a különféle szörnyek megfékezését jelentheti: például egy
kiváló dal vagy vers komponálása, egy könyv megírása (fõleg, ha a célszemélyt
dicsõíti), valamilyen rejtély felderítése, egy bonyolult probléma megoldása,
vagy kivételes mulatság/látványosság megszervezése mind-mind kiérdemelhet
ilyesfélét.
Az Anyagi javak magukért beszélnek. A Zsíros
üzleti juttatások már jóval összetettebb típusú javadalmazást jelentenek; néhány
közülük (mint pl. a hajóbérlet) egészen új típusú kalandokat tehet lehetõvé
(karaván-mesék). Igaz, egyes vidékeken kifejezetten nemesekhez méltatlan
foglalatosság a kereskedelem - az elõkelõ születésûek az ilyesmikben csak
legfeljebb, mint csendestársak mûködhetnek közre.
A Hivatalok játékba illesztése ugyan kissé
nehézkes, lévén hogy a szerepjáték a kalandozásra, vándorlásra épül, de ez a
probléma kikerülhetõ az adott hivatal idõszakos szerepeltetésével, azaz, ha azt
a karakterek részidõben, vagy két kaland között is gyakorolhatják. Ha másképp
nem megy a JK lehet afféle "speciális tanácsadó", vagy Titkos Tanácsos; esetleg
megbízhatja valamely alantasát a munka folyamatos végzésével, és õ
alkalomszerûen csak felügyeli azt.
Uradalmak adása kizárólag nagyurak és királyok
által gyakorolható tett: általában személyes kérések, illetve személyre szabott
küldetések teljesítéséért járhat. A Nyolcadik, Kilencedik, Tizedik és
Tizenkettedik Táblázatban felsorolt juttatásokat csakis királyi, vagy még
magasabb kegy adhatja, érdemes hát velük szûkmarkúan bánni.
A Magas Hivatalok bizony egész idõs, megbecsült
munkakört jelentenek. Fõleg olyan magas szintû karakterek számára célszerûek,
akik a politikai küzdelmekben jeleskednek. Végsõsoron persze elképzelhetõ, hogy
a JK afféle "tárca nélküli miniszter", és csak a kalandok között tevékenykedik
ilyen szerepkörben. Közönséges halandók nemesi címet csak igen körülményesen
nyerhetnek, ezzel szemben járulékos címek nemesen születetteknek való juttatása
korántsem ritkaság - ekképp válhatnak ki õk az "egyszerû", "cím nélküli"
nemességbõl. Vannak persze olyan vidékek, ahol a nemesi címeket meg is lehet
vásárolni - a KM-nek ügyelnie kell arra, hogy ilyenkor természetesen nem sokat
érnek. Így például könnyen megtörténhet, hogy miután a JK több ezer aranyért
grófi címet vásárol, rádöbben, hogy a kocsisa már évek óta herceg... :) Szintúgy
általános az is, hogy az õsi családfával rendelkezõ nemesség mindenütt lenézi az
újonnan felkapaszkodottakat.
Hûbérbirtokkal a hatalmasok értelemszerûen azon
vazallusaikat szokták jutalmazni, akik hûséget esküdtek nekik, és kiemelkedõen
szolgálják õket. Az efféle birtok nem csak magát a földterületet jelenti, hanem
a rajta élõk feletti uralmat is, azaz: a JK ura és bírája lesz alattvalóinak és
hûbéreseinek, feladatokat szabhat és adókat vethet ki. Cserébe katonai erejével
köteles megvédeni õket.
|