Magus : Dictameron – Aszisz trvnyrendeletek |
Dictameron – Aszisz trvnyrendeletek
Ismeretlen 2005.03.06. 20:21
A 269 ktetes Dictameron - az aszisz trvnyrendeletek I. Hiere Otlokirtl napjainkig terjed, monumentlis gyjtemnye - az egyhzakat hrom kzjogi kategriba osztja.
Webstyle produced NavBar
hitetlenhomepage
Dictameron – Aszisz
trvnyrendeletek
A 269 ktetes
Dictameron - az aszisz trvnyrendeletek I. Hiere Otlokirtl napjainkig
terjed, monumentlis gyjtemnye - az egyhzakat hrom kzjogi kategriba
osztja.
A hitvall egyhzak birtokadomnyban rszeslhetnek s
rendszeres jvedelmet fogadhatnak el azoktl, akik ezt nknt flajnljk.
Nyilvnos s zrtkr szertartshelyeket ltesthetnek, ahol sajt liturgijuk
szerint kzssgi s privt rtusokat mutathatnak be. Ktfle szinten lehet
csatlakozni hozzjuk: a fogadalmas tagokat flszentelik az istensg szolglatra
(k alkotjk a papsgot), a hitvall tagok csupn kinyilvntjk az istensgbe
vetett hitket (k a laikus hvek). Mind a fogadalmas, mind a hitvall tagsg
kizrja a tagsgot ms hitvall egyhzakban. Az egyes egyhzi kzssgek s maga
az egyhz (ti. az Abasziszban mkd rsze) jogi szemlyeknek minslnek,
kpviseletket a sajt bels szablyzatuk szerint kijellt elljrik ltjk el.
A fogadalmas egyhzak birtokadomnyban rszeslhetnek s eseti
tmogatst fogadhatnak el azoktl, akik ezt nknt flajnljk. Zrtkr
szertartshelyeket ltesthetnek, ahol privt rtusokat mutathatnak be. Csak
fogadalmas tagsguk lehet, akik semmilyen ms egyhzhoz nem csatlakozhatnak. A
fogadalmas egyhzak privt szertartsain viszont mindenki szabadon rszt vehet,
akit szvesen ltnak. A fogadalmas egyhzak nem minslnek jogi szemlynek,
fogadalmas tagjaik csak sajt magukat kpviselik, s egynenknt felelnek
cselekedeteikrt a trvny eltt.
A tilalmas egyhzak
birtokadomnyban s egyb juttatsokban nem rszeslhetnek, szertartshelyeket
nem ltesthetnek, semmifle rtust nem mutathatnak be. Fogadalmas tagjaikat
halllal, hitvall tagjaikat rks szmzetssel bntetik.
Amelyik
egyhz egyik kategriba sincs besorolva, az trvnyen kvli sttusban van, nem
lvezi a hitvall s fogadalmas egyhzak jogait, de nem sjtjk a tilalmas
egyhzakra kirtt szankcik sem. Az abasziszi jogrend szempontjbl egysges
s nll egyhzat alkotnak mindazok, akik egy bizonyos istensget ugyanazon nv
alatt tisztelnek, felekezeti s hitelvi klnbsgektl fggetlenl. Ha az egyhz
egymssal kapcsolatban nem lv kzssgekre tagoldik, az orszgon bell es
rszt a trvny akkor is nll jogi szemlynek tekinti, a sajt bels
szervezettl fggetlenl. Ugyanez a helyzet akkor, ha az egyhz Abaszisznl
nagyobb terletre terjed ki, br ilyenkor diplomciai kapcsolatba lpnek kls
vezetsvel is (mr amennyiben tallnak ilyet).
A gyakorlati letben a
hitvall egyhzak kzssgi vallsi funkcikat ltnak el: istentiszteleteket
tartanak; nyilvnos nneplyeket rendeznek; engesztel s hlaad szertartsokat
mutatnak be a kzssg javrt; erklcsi s letviteli tmutatsokkal
szolglnak, hogyan lehet boldogulni a vilgban; szakrlis tmogatst nyjtanak
az emberi lt nagy pillanataihoz: a szletshez, a hzassghoz, a hallhoz. A
hvek folyamatosan ignyt tartanak e szolgltatsokra, ezrt az egyhznak is
folyamatosan mkdnie kell, ami bels szervezettsget, biztos anyagi htteret,
rendszeresen megjul erforrsokat flttelez. A hv ersen ktdik az
egyhzhoz, rzelmileg s tudatilag azonosul vele. A fogadalmas egyhzak
ezzel szemben sokkal szkebb fkusz feladatok alkalmi megoldsra szakosodnak.
Nekik is megvan a maguk bels ideolgija, m ez a papok dolga, a hozzjuk
fordul hveket nem frasztjk vele. Nem kzssgi, hanem egyni problmkkal
foglalkoznak. A laikus mindig valami konkrt gyben kri a segtsgket, amit
maga egyltaln nem rez spiritulis termszetnek, a papok viszont a sajt
vallsos eszmik rtelmben igen. Az Ellana-papnnek a szeretkezs, az
Uwel-paplovagnak a bossz szakrlis aktus; a laikus szmra, aki ezt a
szolglatukat ignybe veszi, valsznleg nem. A fogadalmas egyhzaknak
nincsenek hagyomnyos rtelemben vett hveik, mert aki rzelmileg s tudatilag
azonosul a hitelveikkel, az lnyegben a papjukk vlik. Nincs szksgk olyan
kiterjedt anyagi httrre, mint a hitvall egyhzaknak; ha adomnyt kapnak, az
mindig egy konkrt szolglat ellenttelezse. A papsgukkal szemben nagyon
szigor feltteleket tmasztanak, ers fegyelem s szervezettsg jellemzi ket.
Vannak olyan egyhzak, amelyek mkdhetnek hol hitvall, hol fogadalmas
flfogsban, a mindenkori kls krlmnyek alakulsa szerint. Abasziszban a
kls krlmnyek elssorban - de nem kizrlag! - a trvnyi besorolst
jelentik. Az egyhzak elismerse, trvnyes sttussal val felruhzsa
eredetileg a nagykirlyok elidegenthetetlen joga volt. Ksbb a
hercegkapitnyok is elbitoroltk, mg azonban az rendelkezsk csak sajt
tartomnyukra rvnyes, a uralkod az egsz orszgra; radsul az elbbit
csupn a hercegkapitny pillanatnyi hatalma garantlja, mg az utbbit a ktezer
ves hagyomny. A nagykirly meg is vltoztathatja a kihirdetett sttust; a
hercegkapitnyok ezzel sohasem prblkoztak, szmukra tl nagy kockzattal
jrna.
A trvnyestsi jogkr mindenekeltt bevteli forrst jelent az
uralkodnak, mivel az orszgban jonnan megteleped egyhzak - fleg a hitvall
sttusra plyzk - gyakran knlnak anyagi ellenszolgltatst a mielbbi
becikkelyezskrt, hogy ne kelljen trvnyen kvli helyzetben mkdnik. m az
gyes uralkod diplomciai, st politikai fegyvert is kovcsolhat ebbl a
jogbl, ahogyan X. Hiere del Triat Otlokir cselekedte a XXIII. szzadban.
Msrszt viszont a legtbb fegyvernek kt le van, s aki sutn nyl hozz,
csnyn megvagdalhatja magt vele - amint erre is fogunk majd pldkat ltni az
albbiakban. Az egyhzak jvedelme javarszt a hvek adomnyaibl szrmazik,
amin nem a templomi perselyezst kell rteni. A legfontosabb hvek - roppant
kevs egyhz mentes az ilyesfle megklnbztetstl - az uralkodi,
hercegkapitnyi s bri csaldok, a szabad vrosok, a nagy chek s
kereskedhzak. Ezek ritkn adomnyoznak pnzt - annl inkbb fldbirtokot, vm-
s rvjvedelmeket, kereskedelmi eljogokat, feudlis szolgltatsokat; az
elmaradottabb hegyvidki rgikban akr mg teljes szolgafalvakat is,
npestl-mindenestl! Az ilyen adomnyokkal aztn az egyhz azt csinl, amit
akar: hasznlhatja, kirusthatja, rendba adhatja, zlogba vetheti, brmi.
Semmifle ktelezettsggel nem tartozik utnuk az adomnyoznak; az aszisz
trvnyek rtelmben a becikkelyezett egyhzak nem kerlhetnek hbri fggsbe.
Mg adt sem kell fizetnik, mbtor az uralkod s a hercegkapitnyok gyakran
folyamodnak hozzjuk „nkntes hozzjrulsrt”.
A fogadalmas egyhzak
helyzete nmileg ms, ezek ugyanis nem minslnek jogi szemlynek, gy az
adomnylevl mindig valamelyik pap nevre szl, a paptrsait pedig (ha vannak)
csaldtagjainak s rkseinek tekinti. Mindazonltal az ilyen adomnyokra
ugyangy vonatkoznak a szoksos egyhzi mentessgek. Ktsgtelen, hogy ez a
rendszer valsggal csbt a visszalsekre, a szigor szervezet fogadalmas
egyhzakban azonban meglepen ritkn fordul el ilyesmi - ha pedig mgis, az az
belgyk, a trvny nem foglalkozik vele. Ami az egyhzi „adt” illeti, ez
Abasziszban merben nkntes alapon mkdik. Senki sem kteles anyagilag
tmogatni az egyhzakat, mg a hitvallik sem. Aki sajt elhatrozsbl mgis
gy dnt, az annak s annyit fizet, akinek s amennyit akar. Persze nmely
egyhzaknak megvan erre a maguk kvtja, m ha tlsgosan magasra talljk
srfolni, azt kockztatjk, hogy a hvek egyszeren beszntetik a folystst.
Az abasziszi tlszkek nem vesznek fl a perrendjkbe „egyhzi sarccal”
kapcsolatos panaszokat; a Dictameron msodik ktete leszgezi, hogy az
egyhzak elgedjenek meg tehermentesen lvezett adomnyaikkal, s ne zaklassk a
kztk s hitvallik kzt tmadt jradkvitkkal a vilgi trvnykezst. Ms
krds, hogy az remnek kt oldala van, s azok a laikus hvek sem fordulhatnak
panaszukkal a vilgi brsgokhoz, akiktl nem egszen tiszta ton hajtottk be
a hozzjrulst. Mert ez bizony gyakorta megesik. Az alkalmazott mdszerek az
jtatos rbeszlstl kezdve a tbb-kevsb burkolt fenyegetsen s zsarolson
keresztl egszen a nylt erszakig terjednek. St, szmos egyhz sajt
tlszkeket tart fenn, ezek el citljk vlt vagy vals mulasztsokban
elmarasztalt hitvallikat. A Tharr-egyhz frumain pldul a shuluri knonjog
van rvnyben, amely a legkisebb vtsgekre is embertelenl elrettent
bntetseket - knzst, csonktst, lve eltemetst s hasonlkat - szab ki.
Ezek az tletek Abaszisz terletn elvben a hatlyos jogba tkznek, a
gyakorlatban azonban a hatsgok az egyhz belgynek tekintik ket, amihez
semmi kzk.
A fogadalmas egyhzak nagyon ritkn lveznek a hvektl
kzvetlenl s rendszeresen befoly, adjelleg pnzjvedelmeket. Legtbbjk
szabott tarifrt knlja szolgltatsait; aki meg tudja fizetni ket, az lhet
velk, aki nem, az lljon odbb. Elvtve az is megesik, hogy rszorultsgi
alapon vllalnak megbzsokat, m ahol ez bevett gyakorlatt vlik, az a
szervezet ritkn hossz let. Nevezetes kivtel ezen a tren Uwel egyhza, ami
azonban nem is annyira furcsa, mint els pillantsra tnik. Elvgre ki mern
becsapni a csatabrdos bosszangyalokat?...
Az egyhzi belgyek
piszklstl a vilgi hatalom jobbra knos vatossggal tartzkodik. Valamennyi
becikkelyezett egyhz maga pti ki szervezeti kereteit, s gondoskodik a
mkdtetskrl; a vilgi oldalnak ebbe semmi beleszlsa. Bels letket sajt
trvnyeik s szoksjogaik szablyozzk, melyek teljes hitvall s fogadalmas
tagsgukra vonatkoznak. ltalban vve minden egyhz gy igazgathatja papsgt
s hveit, ahogy azt elvei s hagyomnyai diktljk; amg a kzvetlen
kvetkezmnyek nem sjtanak egyhzon kvlieket, a vilgi hatsgok nem
avatkoznak a dologba. Ha pl. valamely felekezetben tzes fogkkal belezik ki a
ksn kel fogadalmasokat s csaldostul karba hzzk a reggeli borotvlkozst
elmulaszt hitvallkat, az aszisz jog szempontjbl ez szigoran belgynek
minsl. Amennyiben viszont a bels szablyzat ltal elrt vagy megkvetelt
cselekmny egyhzon kvli szemlyeket is rint, az gy azonnal tkerl a
vallsos szfrbl a kzjogiba, s a hatsgok ennek megfelelen jrnak el. Ez
kivlt fogadalmas egyhzaknl gyakori. Az ura fbenjr tlett vgrehajt
bosszangyal a trvny rtelmben gyilkossgot kvet el, azt a meglehetsen
valszntlen esetet kivve, ha a kivgzett fl egy msik bosszangyal.
Felelssgre azonban csak a sajt szemlyben vonhat rte; Uwel rendje,
fogadalmas sttusban lvn, nem jogi szemly, s nem lehet trvnybe idzni az
ltala kiszabott misszikrt.
Az egyhzak egymshoz val viszonya -
amint az bizonyra senkit sem fog meglepni - elkpeszten zrzavaros. A skla a
barti egyttmkdstl az unott kznyn t a nyltan dhng vallshborig
terjed, m - ellenttben a kzhittel - nem ktplus. Ltezik ugyebr egy kiss
egygy sma, miszerint az orszgban Antoh harcol Tharral, elbbit a pyarronita
egyhzak szvetsge, utbbit Toron tmogatja. A kt istensg konfliktusa valban
fnnll, m hogy mennyire lesen, az rgirl rgira vltoz. Az egyhzak
zmnek eszk gban sincs elktelezni magt akr egyik, akr msik fl mellett;
gy van ezzel jnhny pyarronita is. Egybirnt sem Antoh, sem Tharr egyhza
nem egysges, hanem szmos kisebb-nagyobb felekezetre s irnyzatra oszlik,
amelyek gyakran egymssal is rivalizlnak, st hborznak! s akkor mg nem is
beszltnk az olyan tnyezkrl, mint pldul a klnfle j-, hs- s
lidrc-szektk a vrosiasodott rgikban, melyek Abasziszban csaknem msfl
vezrede fogadalmas sttusnak rvendenek, s a 3720-as vekben azzal leptk az
egsz vilgot, hogy hirtelen tvedlettek Morgena egysges, hierarchikusan tagolt
s ijeszt befolyssal br egyhzv...
A vilgi hatalmak persze
hatatlanul belekeverednek a vallsviszlyokba (s viszont), egymsba fond
rdekszvevnyek hlzatt alkotva: gyakran roppant nehz eldnteni, hogy
egy-egy elmrgedt konfliktus vallsi vagy vilgi gyker-e. Az egyes hatalmi
tnyezknek (nagyri csaldok, szabad- s mezvrosok, kivltsgolt
katonakzssgek etc.) hagyomnyosan megvan a maguk preferlt vallsa, ez
azonban - elenyszen kevs kivteltl eltekintve - nem valamifle rk
s rcbe nttt meggyzds, hanem folyton vltozik s mdosul, a mindenkori
trtnelmi helyzetnek megfelelen. Hogy csak egyetlen pldt hozzunk fel a
kzelmltbl: a Karnelian-hz tradicionlisan Antoh elktelezettje, a XXXVII.
szzad mintegy felben mgis Tharr-prtol politikt folytatott. A
trvnyesen becikkelyezett hitvall s fogadalmas egyhzakat egyetlen
hercegkapitnynak sincs joga betiltani a maga tartomnyban, s a honalapts ta
eltelt majd’ ktezer vben egyikk sem prblkozott ilyen precedens rtk
lpssel. Ez durvn srten a jogegysg elvt, amely nagyon fontos az
asziszoknak, hiszen az egysges orszg fikcijnak lassan utols garancija.
Nylt flmondsa belthatatlan indulatokat szabadtana el; ugyanakkor a
kormnyzcsaldoknak szmos ms eszkz ll rendelkezskre a nemkvnatos
egyhzak ellenben. Trvnyileg korltozhatjk a mkdsket, folyamatosan
zaklathatjk ket ezer mondvacsinlt rggyel, s ultima ratiknt nyers
erszakkal is fellphetnek ellenk, mindennem jogi szentests nlkl, akr
abban az extrm formban is, ahogy Malfeo Amalli 3609-ben.
Abaszisz
lakosainak lelkiismereti szabadsga elvben korltozottabb, mint a gyakorlatban.
A Dictameron kilencedik ktetben szerepel ugyanis egy rges-rgi trvny
(mg az Els Concordit megelz idkbl), amit hivatalosan sohasem helyeztek
hatlyon kvl, s azt rja el, hogy a hercegkapitnyok kivtelvel minden
vazallus kteles a kzvetlen hbrura vallst kvetni. Ez lnyegben egyvalls
tartomnyi tmbk kialakulst eredmnyezn - csakhogy a jogszably
vgrehajthatatlan. Az orszg vallsi trkpe mr annyira tarka, hogy minl
tbb hbrese van valakinek, hatatlanul annl tbbfle hitet tartanak.
Nomrmost ha a hbruruk megksrli rjuk erszakolni a sajt meggyzdst, ez
a ms hiten lvknek semmiflekppen nem fog tetszeni, s ha elg sokan vannak
hozz, a kzs srelem egy tborba hozza ket, s fllzadnak. Ezt viszont az
uruk nem kockztatja, gyhogy inkbb nem erlteti a dolgot.
A rgi
trvny gyakorlatilag csak a hbri lncolat utols szemben rvnyesl, ahol az
rintett kzssg mr olyan szk kr, hogy valsznleg gyis minden tagja egy
hiten van. Egy kzpnemes vidki krijban, egy mdos parasztgazda
hztartsban vagy egy ches mester iparosmhelyben mr nem tkrzdik a
vallsi soksznsg. Az a tz-tizent szemly, aki ezt a kis kzssget alkotja,
biztosan ugyanazt az istent tiszteli, s mindannyian a vezetjk meggyzdshez
igazodnak. m lpjnk akr csak egyetlen fokkal fljebb - s mris gykeresen
ms kp trul elnk. A trsadalmi rangltra tellenes vgn klns
jelensggel tallkozhatunk. A brk, a hercegkapitnyok s a nagykirly szintjn
ugyanis a szemlyes hit nylt megvallsa politikai kiltvnnyal egyenrtk,
mintha egyszerre dobnnak kesztyt valamennyi rivlis s titkos ellensg arcba.
Radsul ez teljesen fggetlen attl, milyen hitrl van sz. Brmelyik
istent tiszteli - teszem azt - egy hercegkapitny, a kzvetlen hbreseinek
legalbb a fele ms valls lesz, ami kt-hrom brt s tizent-hsz
tekintlyes nagybirtokost jelent. Ha nyilvnos proklamciban akarja rjuk
knyszerteni a sajt hitt, ezek mind egyszerre fognak fllzadni, amitl
persze vrszemet kap az sszes tbbi ellenfl, az orszghatron innen s tl...
Hogy ez nem pusztn elmleti okoskods, azt kesen pldzzk a XIII. s
XIV. zszlhbor kztt a Tengermellken zajl esemnyek. Beris Randal-Cetiehir
Karnelian hercegkapitny nyilvnosan hitet tett Tharr mellett, mire a fl
tartomny fegyverre zdult ellene. A zavargsokkal kszkdve elhunyt, helybe
fia s rkse, Calyd Ruplert-Cetiehir Karnelian lpett, aki csaldja nevben
visszatrt Antoh hitre. Tstnt fellzadt a tartomny.msik fele. A zrzavarba
sorra belekeveredett a nagykirly meg a tbbi hercegkapitny, vgl a toroni
kzp-nyugati flottnak kellett lehajznia rendet tenni, s a Tengermellk j
concordit kttt. Abaszisz trtnetben tvolrl sem egyedlll ez az
esemnysor, sokkal inkbb tipikusnak mondhat. A fentiek ismeretben nincs
mit csodlni rajta, hogy a leghatalmasabb aszisz nagyurak - a brk tbbsgt is
belrtve - igyekeznek eltitkolni a hitket, s sohasem nyilatkoznak rla
egyrtelmen. Klnfle mdszereket alkalmaznak, tbb-kevesebb sikerrel. Egyesek
esetben igencsak tltsz ez a titkolzs, az utols obrati sutty is tudja
rluk, hogy melyik istensgnek hdolnak - a nagy vazallusok azonban becsukjk a
flket. Nekik csak az szmt, hogy a hbruruk ne vallja meg nyltan a
hitt, mert azzal - a rgi trvny rtelmben - kzvetlen felszltst intzne
hozzjuk az ttrsre, s nekik nem lenne ms vlasztsuk, mint fellzadni
ellene...
Az abasziszi trn betltsnek mr 1897 ta felttele a Tharr
egyhzhoz val csatlakozs, az Els Concordia rtelmben, melyet Toron
knyszertett r III. Feirgus Otlokir nagykirlyra. Az aszisz uralkodk lassan
ktezer ve prblnak megszabadulni ettl a Tharr-paktum nven is emlegetett
szerzdstl. A felmondsig t alkalommal jutottak el, utoljra 3609-ben. Az
eredmny eddig mindig katasztroflis katonai veresg s a concordia megjtsa
lett, lltlag egyre szigorod felttelekkel, br mivel a zradkok titkosak,
errl biztosat nem lehet tudni. Ktsgtelen viszont, hogy a dal Rasziszok
idsebb (ifini) ga - brmennyire is dzkodik a sznvallstl az uralkod -
Tharrt tiszteli. Meglehet azonban, nem pusztn a korona okn. Ezzel ugyanis
arnylag nem tl rgta keskedhetnek: csak 3547-ben illesztette sajt kezleg a
homlokra I. Hurvad dal Raszisz Otlokir, Lampryssa hercegkapitnya, aki rgi
cmt sem engedte ki a markbl, hanem - minden jogot lbbal tiporva - els
uralkodi aktusaknt truhzta nyolcesztends Medheb hgra, akivel ksbb
vrfertz nszban hrom fisarjat nemzett. Egy krnika szerint mindhrom
gyermek nyakn egy-egy anyajegy tkztt ki, igen klns formjak: kgy, bak,
oroszln...
A dolamin eredet dal Rasziszok 2276-ban kerltek Lampryssa
lre X. Hiere del Triat Otlokir kegybl. lltlag azonban mg ugyanabban az
vben titkos concordit ktttek Toronnal, amelyben testestl-lelkestl
elkteleztk magukat Tharrnak, s flvllaltk a del Triat-hz ers kzponti
hatalmnak sztzzst - ha cserbe gretet kapnak, hogy ivadkaik a
nagykirlyi trnrl nzhetik vgig az utols obasz nemesi famlik lass s
gytrelmes pusztulst. gy volt-e, nem-e - ki dnthetn ma mr el? Az
ifjabb gi (lampryssai) dal Rasziszok mindenesetre salki palotjuk
fogadtermben kristlyveg alatt kifggesztettk a csaldi concordia eredeti
pldnyt, amely valban 2276-ban kelt, m ilyesmikrl sz sincs benne. Az
anyajegyeket emlt krnikrl az ifini egyetem egyik Krad-hit filolgusa
kimutatta, hogy nyelvezetbl tlve semmikppen nem rdhatott a
palotaforradalmak kornl rgebben. Lampryssban ugyanakkor szablyosan ldzik
a Tharr-egyhzat, mindenfle mondvacsinlt aprlkjogi rggyel: az utbbi
vekben templomfoglalsokra, st templomrombolsokra is sor kerlt. Tharr
elktelezett hvtl ez legalbbis furcsa viselkeds lenne.
Egyeseknek
viszont pp ez a nagy buzgalom gyans, hiszen egyetlen msik hercegkapitny sem
lp fl ilyen agresszven Tharr egyhza ellen. Csak nem valami titkos terv vagy
hts szndk takargatsra szolgl? A dal Rasziszoknak, noha kt tartomnyt
uralnak, nagyon vigyzniuk kell, nehogy elvesztsk osztlyos trsaik bizalmt.
Rajtuk kvl csak a Karnelianok ereiben csrgedezik j adag szaki vr; a tbbi
hrom hercegkapitnyi csald olyan tisztavr obasz, amilyen ktezer esztend
tvlatbl csak lehet. Kzlk a legkevesebb oka a dal Rasziszokkal val
sszezrdlsre az Amalliknak van, akik a Lampryssval tellenben fekv
Nyktalost kormnyozzk. Szomszdukkal, a nagykirllyal rgebben
ellensgeskedtek, m a Tharr-paktum 3609-i felmondsakor azonnal a prtjra
lltak, s azta is - tbb mint vszzada - viszonylag megbzhat tmogati.
A nyktalosi hercegkapitnyi cmet akkoriban az reg, testes s rkk
jkedly Malfeo Amalli viselte. A nagykirllyal kttt szvetsgt a paktum
felmondsnak jjeln a tartomnyban lak Tharr-hit nemesek s katonk
felkoncolsval nnepelte meg. A munkt nem a sajt hbres vizitoraira bzta: a
partvidki gorviki enklvkbl fogadott embereket, akiknek a kezt nem
lankasztotta el sem rokonsg, sem ismeretsg. Meslik, a tengerpart Obrattl a
Zarde torkolatig vrtl vrsltt. „Megitatom az rnmet!” - nevetett a
galambsz, prns-pirul kp Malfeo, e szavakkal tve nylt hitet Antoh
istenasszony mellett. Aztn elhajzott a Ragg-fokhoz, szembeszllni a
birodalom tvol-nyugati concitatorval, s rnje hs keblre fogadta t
hrom legnyfival egytt. Egyetlen klyknyi unokafit hagyott Nyktalosban, meg
egy tetovlt arc gorvikit, akire mind a gyermeket, mind a tartomnyt nyugodt
llekkel r merte bzni, mert idegen lvn csak a hsg meg a szks kztt
vlaszthatott - s nem az a fajta ember volt, aki szkni szeret.
tancsolta Malfenak a vrs jszakn, hogy a toroniakat meg a Tharr-papokat ne
lje meg, inkbb bocsssa el bkn a Baraad-szigetre. (Ezrt vetette el a
concitator a Nyktalos elleni bntethadjrat gondolatt.) trgyalt a
kilencves kisfi nevben a toroni kvetekkel az Amalli-concordia megjtsrl.
(Ezrt kerlt ki a szerzdsbl a hercegkapitnyi cmnek a Tharr-hitre val
ttrshez ktse.) nevelt frfit elbb a kis Amalli unokbl, aztn egy msik
ficskbl, egy maga vrbl valbl - hogy ha majd egyszer az Amalli unoknak
fia szletik, mellette is lljon valaki, aki tancsokat ad neki s gyel a
rszletekre. (Ezrt vannak az Amalliknak mindmig tetovlt arc tancsadik s
kreol br testreik.) Az Amallik nyltan valljk Antoh hitt. Kockzat
nlkl tehetik, hiszen az iszony 3609-i mszrls ta Tharr egyhza csupn
rnyka hajdani nmagnak a tartomnyban, br az j concordia nyomn valamicskt
azrt visszaszerzett elvesztett pozciibl. A lakossg mintegy ktharmada
Antohnak hdol, ez a legnagyobb tbb-kevsb egybefgg vallsi tmb az
orszgban, a Baraad-szigetet nem szmtva. Ms pyarroni egyhzak is mkdnek
Nyktalosban, m ezek nem rivalizlnak Antohval. A tengerparti vrosokban
klnfle j-, hs- s lidrc-szektk virgzanak, mivel azonban ezek mind
fogadalmas felekezetek, a llekszmuk csekly, hitvall hveik pedig egyltaln
nincsenek. Mindent sszevetve a tartomnyban ltszatra egyetlen ms istensg
befolysa sem vetekedhet Antohval. Persze, ahogy a tetovlt tancsadk
mondank, nem muszj mindennek szem eltt lennie. A msik tartomny,
amelynek kormnyzja nyilvnosan Antoh hvnek deklarlta magt, a Tengermellk.
ln a Karnelian-hz ll, akiket pillanatnyilag az jkori Abaszisz emblematikus
trtnelmi alakja, az ids Calyd Ruplert-Cetiehir Karnelian hercegkapitny
kpvisel. Elhunyta utn rgensuralom vrhat, mert kt figyermeke mg kiskor,
a dinasztia oldalgai pedig sorra kihaltak a XXXVII. szzad vres
vallshboriban.
Uralkodsa kezdetn Calyd Karnelian megksrelte
kiszortani tartomnybl a Tharr-egyhzat, s sorra fel is szmolta hatalmi
pozciit a szigeteken. A rontspspksgekkel s a kgykolostorokkal
boldogult, a hdolni nem hajland nemesi famlikat kiirtotta vagy szmzte,
egyvalami azonban megoldhatatlan feladat el lltotta: az egyszer emberek
tmegei, akik minden gyzkds dacra ragaszkodtak atyik hithez, s csak
erszakkal lehetett volna ket ttrteni. Ez viszont a Tengermellket
vszzadok ta sjt vallshbor feljtst jelentette volna; mert a hitvall
kzssgek ugyan nem fogtak fegyvert az ltaluk sem klnsebben kedvelt
kgypapok rdekben, amikor a hercegkapitny haragja lesjtott rjuk - ha
azonban most erszakos zaklatsoknak lesznek kitve a hitk miatt, ms
vlasztsuk nem lvn, aligha maguk nem fogjk visszahvni ket. Hrom
nemzedkkel korbban Malfeo Amalli is hasonl problmval tallta magt szemkzt
Nyktalosban; az megoldst azonban Calyd Karnelian elvi s gyakorlati
megfontolsokbl egyarnt elvetette. A hercegkapitnyban ekkor Antoh istenn
elktelezett hve kelt birokra az alattvalirt felels politikussal, s a
tartomny szerencsjre az utbbi maradt fell. Egy sor rendeletet bocstott ki,
melyekben rszletesen szablyozta, milyen flttelek mellett mkdhet Tharr
egyhza a Tengermellken. A hitlet szabadsgt lnyegben rintetlenl hagyta,
igen szigor rendszablyokkal igyekezett viszont meggtolni, hogy az egyhz
valaha is hatalmi pozcikat pthessen ki a terletn. Attl sem riadt vissza,
hogy a vallsi belgyekbe val beavatkozs ingovnyos talajra merszkedjen:
csupn bizonyos felekezetek mkdst engedlyezte, melyek tanait s
tevkenysgt elzleg szakrtkkel gondosan kivizsgltatta. Ilyen pldul az
emberldozat szksgessgt tagad Tkrms szekta, a szlssgesen aszketikus
s vilgmegvet Hvsgesek vagy a kereskedk s bankrok krben igen npszer
Hr-an Htyssill, melynek teoretikusai az ru- s pnzforgalom
koszrvnyeibl igyekeznek kifrkszni Tharr akaratt. Az engedlyezett
felekezetek kre azta is bvl, noha az elbrls igen szigor: nyolc jellt
kzl hetet ltalban elutastanak, s a vgs dnts jogt a hercegkapitny
magnak tartja fenn. Tharr tengermellki papsga ma tlnyomrszt
khtorrokbl ll, s az a furcsa helyzet alakult ki, hogy nmely szektk
ppensggel ide helyeztk t a kzpontjukat: ezeket eretnekknt tartjk szmon a
birodalomban, s szablyosan azlumot krtek s kaptak Calyd Karneliantl!
Toranik tartomny uralkodcsaldjnak vallsi hovatartozsa nem ismert.
A dul Hossad-hz hercegkapitnysga mind kzl a legjabb kelet, br csupn
egyetlen esztendvel vannak lemaradva a Karnelianok mgtt, akiknl msklnben
elkelbbnek szmtanak. (k si bri, a Karnelianok feltrekv kzpnemesi
sorbl emelkedtek a kormnyzi szkbe a vrzivataros 2780-as vekben; az
abasziszi nagykirlyok ekkor prblkoztak utoljra hercegkapitnyaik
levltsval.) A tartomny a hres aszisz vallsi soksznsg s tolerancia
mintargijnak szmt; a rendszer, amit fntebb rviden bemutatni prbltunk,
itt mkdik a legzkkenmentesebben. A hercegkapitnyi csald valamennyi helyi
hitvall nagyegyhz rendezvnyein rendszeresen reprezentl, concordijukban
pedig - mely szabadon hozzfrhet a soraidai levltrban, lltlag az sszes
zradkkal s kiegsztssel egytt - kln ki van ktve, hogy birodalmi rszrl
trtn elismersk fejben semmilyen hitvallsra nem ktelezhetk. A
szokatlanul nagy engedkenysg valsznleg azzal magyarzhat, hogy a tvoli s
bels fekvs tartomnyra Toron kevsb kpes kzvetlen politikai nyomst
gyakorolni. A XIV. zszlhbor utn j sznnel bvlt az orszg eddig sem
egyhang vallsi palettja, amikor Lothar dul Hossad hercegkapitny vratlanul
prtfogsba vette a dlrl beszivrg szakadr dartonitkat. A Stt Prfta
lovagjai korbban is meg-megfordultak nha Abasziszban, m csupn tutaz
vndorknt vagy kalandozknt, tbbnyire a nagy tengerparti vrosokban. Ezttal
azonban rendezett csapatokban vonultak be dlrl, hogy birtokba vegyk Lothar
hercegkapitny adomnyait: egy rgi, romos Uwel-rendhzat, melynek fogadalmas
tagsga kipusztult a bosszkldetsekben; egy fej- s jszgvesztssel sjtott
felsgrul nemesr hegyi kastlyt, ahonnan elbb mg ki kellett ostromolniuk
az eredeti gazdt; s egy hatalmas hercegi erduradalmat, azzal a felttellel,
hogy t ven bell kvrat emelnek rajta nerbl. A nagykirlyt igencsak
gondolkodba ejtette hercegkapitnya vratlan bkezsge, s klnfutrral
tiltotta meg neki, hogy birtokokat ruhzzon a trvnytelen joglls szektra.
Lothar dul Hossad vlaszban rmutatott, hogy Darton egyhza mr csaknem ktezer
ve fogadalmas sttusnak rvend Abasziszban. Ktsgtelen, hogy a rgi engedly
egy elmlked aszktarendnek szlt, ezek meg itt pnclos lovagok, a klnbsg
azonban elhanyagolhat annak a fnyben, hogy istenket mindketten ugyanazon a
nven tisztelik. Trvnysrts teht, akrhogy forgatjuk a dolgot, nem trtnt.
Az uralkod knytelen-kelletlen lenyelte a bkt, m a szakadr
dartonitk terjeszkedse Toranik hatrain elakadt. Prbltak tjkozdni a tbbi
tartomnyban, egy zben maga a Prfta is tlttt pr hetet a szkesfvrosban
fehr orkjaival, de tovbbi tmogatkat nem sikerlt szereznik Rak Narval
az egyetlen olyan tartomny, melyet mind a mai napig a honfoglal obasz trzsf
leszrmazottai kormnyoznak. A dul Mordak-hz ilyenformn Abaszisz legelkelbb
nagyri csaldja: rangban s tekintlyben annyival magasabban llnak mindenki
msnl, hogy azzal mr krkedni is flsleges. letvitelk meglepen jzan s
mrtktart, hresek kzvetlensgkrl, jkedlykrl s arrl, hogy mennyire
megvetik az res formasgokat. Amikor 2783-ban I. Osatur dal Khosszisz Otlokir
trdhajtsra s kzcskra ktelezte hercegkapitnyait az audiencikon, Andar dul
Mordak volt kzlk az egyetlen, aki semmi kivetnivalt nem tallt ebben -
mondvn, hajlongott mr pp elg dal Khosszisz az sei eltt, hogy
egyszer-ktszer most viszonozza az udvariassgot. Hossz fennmaradsukat a
dul Mordakok kzmondsos letrevalsgukon s intrikusi gyessgkn kvl ama
kvetkezetes politikjuknak ksznhetik, hogy soha, semmilyen krlmnyek kztt
nem aspirlnak a koronra. A honfoglal obasz trzsfk dinasztii ugyanis
ltalban megszereztk maguknak a nagykirlyi trnt, majd onnan haltak ki; s a
dul Mordakok idejben levontk ebbl a megfelel kvetkeztetst. Hasonl
vatossg vezrli ket az let minden ms terletn, gy vallsgyekben is.
1898-ban Brandir dul Mordaknak igen nevezetes fondorlattal sikerlt kibjnia a
Tharr hitre trs ktelezettsge all, melyet a maga helyn rszletesen
elbeszlnk majd. Egyelre legyen elg annyi, hogy a dul Mordakokat concordijuk
egy Mahurastk nev istensg tiszteletre ktelezi, aki lnyegben egy kt s
flezer ves sajthiba. Abasziszban mindenesetre sajt trvnyes egyhza van,
papsg nlkl s egyetlen laikus hvvel: Rak Narval mindenkori
hercegkapitnyval. Tnyleges kultusznak kiptsre trtnt ugyan nhny
elvetlt ksrlet, tbbnyire klnfle politikai clzatokkal, ezeket azonban a
dul Mordak-hz csrjban flszmolta.
Rak Narvalban a hivatalba lp
hercegkapitnyok mindig nyilvnosan deklarljk Mahurastkba vetett hitket, ezt
a papiros-istensget azonban termszetesen senki sem veszi komolyan. Valdi
meggyzdsk - ha van egyltaln - ppoly kiismerhetetlen, mint a politikjuk.
Igaz, Gundor dul Mordak az utbbi vekben barti viszonyt ptett ki Morgena j
egyhzval, nhny alkalommal mg fegyveres tmogatst is biztostott szmukra.
Egyesek szerint a toroni hatalmi viszonyok alapvet trendezdsre spekull,
amelybl Rak Narval j concordival s sokszorosan megersdve kerlne ki. Ez
persze risi kockzattal jrna, s a dul Mordak-hz nem szvesen vllal nagy
kockzatot - hacsak nem ll vele arnyban a tt is... Abaszisz hetedik
tartomnya a Baraad-sziget, amely eredetileg nem tartozott az obasz honfoglalk
ltal megszllt terlethez, hanem llamszerzdssel csatlakozott az orszghoz
2646-ban. Helyzete ebbl kifolylag szmos vonatkozsban eltr a tbbi
tartomnytl. A szigetet toroni kivndorlk teleptettk be a P. sz. II.
vezredben, az slakossgot beolvasztva vagy elldzve. Hasonl folyamat volt
ez, mint a vele prhuzamosan a Tengermellk fel irnyul migrci, m attl
eltren nemcsak kzrendi tmegek vettek rszt benne, hanem a trsadalom
valamennyi rtege. A kialakul kolnia teht - br sohasem llt birodalmi
fennhatsg alatt - sokkal teljesebben s tfogbban tkrzte a toroni kultrt,
mint a nyugati szigetvilg sztszrt kzssgei. Idvel persze
knytelen-kelletlen idomult a krnyez kzeghez, de pldul a kasztrendszer
egyes cskevnyei a mai napig lnek a Baraad-szigeten, s a rabszolgasg sokkal
elterjedtebb, mint a kontinentlis Abasziszban.
A tartomny ltet eleme
a tengeri kereskedelem, melybl kedvez fekvse okn hatalmas hasznot flz le.
Vezet rtegt a leggazdagabb kalmrdinasztik szk kre adja: tucatnl alig
tbb csald, szinte valamennyien toroni eredetek, aki kz rendkvl nehz
alulrl bekerlni. A csaldfk, akik hagyomnyosan ptrirknak hvatjk
magukat, alkotjk a kormnyztancsot, melynek lre lethossziglani elnkt
vlasztanak. A tancs viszi a napi teendket, az elnk irnytja az
igazsgszolgltatst, s kpviseli a szigetet minden olyan gyben, amely
megkveteli az egysges fllpst (hborban, klpolitikban etc.). Mivel
az elnki poszt prtatlansgot s hozzrtst ignyelt, mind gyakrabban
elfordult, hogy a ptrirkk nem maguk kzl tltttk be valakivel, hanem az
egyetlen olyan kvlll szemlyt vlasztottk meg r a szigeten, akinek
tekintlye az vkkel vetekedett: a helyi pspkt. (rtelemszeren Tharr
pspkrl van sz.) A kt poszt lass egybemosdsval alakult ki az a
gyakorlat, hogy a sziget egyszemlyi vezetje a mindenkori pspk, a pspkt
viszont a ptrirkk vilgi tancsa vlasztja. A felsbb egyhzi frumoknak csak
a megersts joga maradt, ezt is sikerlt lealkudni ppai szintre, ami
lnyegileg formasgg sllyesztette; hiszen nincs az a kinevezs, amit a hrom
ppa valamelyike meg ne erstene.
2639-ben a csszri Llekr a
Baraad-szigeti pspkt, mint az abasziszi trsg legnpesebb egyhzkzsgnek
elljrjt, rseki mltsgra emelte, s kiterjesztette joghatsgt a rgi
kisebb pspksgeire. Ez nagy lkst adott a csatlakozsi trgyalsoknak, melyek
ekkor mr csaknem kt vtizede folytak Abaszisz s a szigetllam kztt,
elssorbain a kzs kereskedelmi rdekek nyomsra. Az egyezmnyt vgleges
formjban 2646-ban hirdettk ki, s ezzel a Baraad-sziget Abaszisz hetedik
tartomnya lett. A baraadi rontsrsek helyzete igen sszetett: knyes
pozciban l, sokfel van elktelezve, s mindezt bizony nem mindig knny
sszeegyeztetni. Hatalma elvben ersen korltozott, szmos frumnak tartozik
szmot adni rla; ha azonban gyesen kezeli, flmlja brmelyik
hercegkapitnyt. Noha magas mltsgot visel Tharr egyhzban, melynek harcosan
vdi rdekeit a tbbi tartomnyban, mgis elssorban a szigetllam rdekeit
kpviseli, s semmikppen sem tekinthet Toron vak eszkznek.
A
Baraad-szigeten termszetesen Tharr vallsa az uralkod, 2646-tl azonban ms
kultuszok is megjelentek: az aszisz mintj egyhzgyi szablyozs bevezetse
volt az egyik r, amit a szigetllamnak a csatlakozsrt fizetni kellett. Az j
talajban klnsen Antoh s Dreina vallsa gykerezett meg gyorsan. Szentlyeik
ma mr a sziget szltben-hosszban megtallhatk, noha bizonyos irnyzataik be
vannak tiltva: ilyen pldul a Dreina-hit viadomi militns szrnya vagy Antoh
meressita szektja. A Tharr-egyhz hitlete Baraadon hatrozottan prakticista
kpet mutat. Az emberldozati rtusok pldul a trvnyes bntets szerept
vettk t, az oltrra kalzok s ms bnzk kerlnek; ha ppen nincs bellk
elegend raktron, nem a sziget lakossgt kezdik el irtani, hanem pnzrt
vsrolnak eltlteket Caedonbl. Bonyolult pozcijuk nap mint nap megkveteli
a rontsrsekektl, hogy mvszi fokon keressenek s kssenek kompromisszumokat;
a fanatikusokat, akik tevkenysgkkel veszlyeztethetnk a kialakult
egyenslyt, nem trik meg az egyhzukban. A Baraad-sziget bizonyos
rtelemben a Tengermellk tkrkpnek tekinthet, amellyel rdekes mdon
sohasem voltak rosszak a kapcsolatai. Tharr baraadi preltusa annak idejn az
elsk kztt ismerte el a Karnelianok hercegkapitnysgt, s ligra lpett
velk a nagykirly ellen; napjainkban Calyd Karnelian s Udalbaar rontsrsek ha
nem is szvetsgesnek, de egyms vatos tmogatjnak tekinthet, mindkettjket
ersen nyugtalantja Morgena egyhznak rohamos trnyerse a kontinentlis
Abasziszban.
Az egyes trtnszek ltal kiss tlzan „abasziszi
vallsbknek” nevezett szablyozs alapelveit - a hitvall, fogadalmas s
tilalmas kategrikat, ezek egymshoz s a vilgi hatsgokhoz val
viszonyulst - mg I. Hiere Otlokir idejben dolgoztk ki, s ha tteles
megfogalmazsuk nem is az mve, a rendszer egszn mindmig rezni a mdszeres
obasz katonaelme jzan gyakorlatiassgt. Az els becikkelyezsekrl is maga
dnttt, kt-kt egyhzat sorolt mindhrom kategriba. Az azta eltelt csaknem
ktezer esztendben a lajstrom igen tereblyesre duzzadt: flkerlt r -
klnfle sttusban - szmos kisebb-nagyobb helyi istensg a Quironeia tgabb
krzetbl, csaknem ktszz toroni hekka, nhny tucat termszet- s
llatszellem, valamint rengeteg bizonytalan s azonosthatatlan nv, javarszt a
rgebbi szzadokbl. Ezeket az ttekinthetsg kedvrt mellztk, illetve csak
akkor szerepeltettk, ha becikkelyezskhz valamely fontos trtnelmi esemny
fzdik.
Trvnybe iktats
ve |
Hitvall
egyhzak |
Fogadalmas
egyhzak |
Tilalmas
egyhzak |
P. sz. 1745
(1) |
Antoh,
Sogron |
Ellana,
Uwel |
Orwella,
Tharr |
P. sz. 1769
(2) |
Dreina |
Krad |
|
P. sz. 1816
(3) |
|
Darton |
|
P. sz. 1897
(4) |
Tharr |
|
Tharr
|
P. sz. 1898
(5) |
Mahurastk |
|
|
P. sz. 1936
(6) |
|
Gilron |
|
P. sz. 2150/52
(7) |
Ranil
|
Ranil |
|
P. sz. 2231
(8) |
Alborne |
|
|
P. sz. 2241
(9) |
|
Ranagol |
|
P. sz. 2267
(10) |
|
Berkano |
|
P. sz. 2270
(11) |
|
Lysianel |
| | |